Ұзақ уақыт бойы бұл жұмбақ ауру (аутизм) емделмейтін болып саналды. Алайда, қазірдің өзінде әлемде диагнозды сәтті жеңудің көптеген мысалдары бар. Көп жағдайда бұл ерте диагноздың, биомедициналық емдеудің және баламен аптасына 30-80 сағаттан психологиялық-педагогикалық түзету жүйесіне сәйкес тұрақты сабақтардың маңызы. Осының арқасында жүздеген отбасы сауығуға және толыққанды өмір сүруге үміт алды.
Бүгінгі таңда "аутизм" диагнозы бар баланың ата-анасы үлкен проблемаға тап болады: балаға көмекті қалай ұйымдастыруға болады? Мұндай балалармен тәжірибесі бар маманды қайдан табуға болады? Мұндай ерекше бала қайда оқи алады?
Сонымен, аутизм-бұл баланың басқа адамдармен қарым-қатынас жасау, қоршаған әлемді қабылдау және түсіну қабілетіне әсер ететін дамудың бұзылуы. Мұндай балалар туралы олар "өздері тұрады", "басқа планетадан" деп жиі айтады. Бұл бұзушылықтың ерекшеліктері ауқымы өте кең. Аутисттердің біреуі мінез-құлықта өте жабық және оғаш, ал біреуі қарым-қатынас тәсілдерін үйренеді және өзіне қызмет ете отырып өмір сүреді.
Аутист балалармен жұмыс жасауда ата-аналарға басты рөл беріледі. Аутист баланың ата – анасы жағдайды бақылау үшін баланың жағдайының себептерін, диагнозының ерекшеліктерін жақсы білуі керек, балаға кез-келген тұрмыстық тапсырманы жеңуге қалай көмектесуге болатындығын және оны қолдауды білуі керек. Ата-ананың жағдайына сенімді болу керек. AСБ бар бала диагнозының салдарынан қиын мінез-құлықты көрсетеді, бірақ оның ата-анасы нашар болғандықтан емес. Балаңызға жалған ұят немесе кінә болмауы керек! Сенімді орын ата-аналар болып табылады қомақты ресурс баланың қалыптасуын коммуникация, қоршаған ортамен.
Аутист баланы оқыту көп шыдамдылықты, әдептілікті және стресске төзімділікті қажет етеді. Аутист баланы тәрбиелеу және оқыту бойынша негізгі жұмыс жақын адамдарға жүктеледі. "Мұндай балаға көмектесу мүмкін емес, егер оның жақын адамдарының позициясы тек пассивті болса". Мамандар әзірлеген әдістер бар, олар іс жүзінде тұрақты оң нәтижелер көрсетті: ABA – терапия, DIR/Floortime. Мамандар көмектесе алады, қолдау көрсете алады,
AСБ бар баланың ата-анасы өте қиын, туыстарының міндеті үйрету емес, сынға емес, оларды қолдау. Отбасының барлық мүшелері тәрбие мен оқытудағы бірыңғай қағидаттар мен талаптарды нақты ұстануы, бір-біріне көмектесуі және эмоционалды қолдау көрсетуі керек.
AСБ бар баланың өмір сүру кеңістігін ұйымдастыру кезінде кейбір ережелерді сақтау қажет. Күн тәртібі мен режимінің айқындылығы. Мұндай бала үшін күн сайын онымен бірге болатын абсолютті болжамдылық, тұрақтылық маңызды. Бұл оның эмоционалды жағдайын тұрақтандырады және күнделікті және оқу дағдыларын қалыптастыруға көмектеседі. Баланы алдын-ала талқылап, қоғамдық ойын-сауық орындарына жоспарланған баруға дайындау керек. Шулы жерлерге – цирк, театр, балалар қойылымдарына бару әрдайым AСБ бар бала үшін сынақ екенін ұмытпаңыз, ол олардан ләззат алмайды. Сондықтан баламен демалудың бұл түрін мұқият өлшеп, шешім қабылдау керек. Олар үшін өмірдің өлшемі мен болжамдылығы өте маңызды – олар белгілі бір бағыттар бойынша жүреді, бірдей киім киеді, белгілі бір табақтан, белгілі бір тағамнан жейді. Мұндай балалар көбінесе үлкен немесе өсу ойыншықтарынан қорқады. Ата-аналар АСД бар балалар үшін ескі ойыншықтар, түрлі қоқыстар мен арқандар өте қымбат екенін есте ұстауы керек. Олар ойыншықтардың бөліктерін бүкіл ойыншықтардан гөрі жақсы көреді. Ешбір жағдайда нәрестелерден қоқысты таңдау мүмкін емес, ал жаңа ойыншықтарды мұқият, ешбір жағдайда таңдамау керек. Мұндай бала әрқашан бәрін байқайды және есте сақтайды, ал ата-аналардың дұрыс емес мінез-құлқы баланың оларға деген сенімін жоғалтуға әкелуі мүмкін.
Сондықтан жаңаның біртіндеп дамуы өте маңызды. Жаңа нәресте алдыңғы әдіске үйренгеннен кейін ғана бөліктерге және өте баяу енгізілуі керек.
Бірізділік ережесі өте маңызды-егер балаға "мүмкін емес" немесе "жоқ" десе, бұл түпкілікті шешім. Бұл ережені баламен қарым-қатынас жасайтын барлық отбасы мүшелері ұстануы керек.
Нұсқаулықтардың қарапайымдылығы мен қол жетімділігі туралы ұмытпау керек. Нұсқауларды кезеңдердің немесе әрекеттердің максималды санына бөлген дұрыс.
Қазіргі уақытта Аутист балалардың ата-аналары мемлекет, коммерциялық және қоғамдық ұйымдар тарапынан көмекке сене алады. Ең дұрысы, аутист баланың отбасына көмектесу үшін баланың сеніміне ие болуы керек мамандардың бүкіл тобы келуі керек. Мұндай баламен көптеген жылдар бойы әр түрлі мамандар – психологтар, психиатрлар, логопедтер, дефектологтар, жаттығу терапиясының дәрігерлері, массаж терапевтері және тьюторлар айналысуы керек. Сабақтар мейірімділік атмосферасында өтуі керек. Аутист баламен жұмыс істеу үнемі педагогикалық ізденісті, оқыту мен тәрбиелеудің әртүрлі әдістерін қолдануда икемділікті қажет етеді. АСБ бар баламен және мүмкіндігінше оның отбасыларымен мамандардың тұрақты жұмысы табысты даму мен оң динамиканың кепілі болып табылады. Ерте алғышарттардың бірдей ауырлығымен AСБ бар баланың тағдыры мүлдем басқаша болуы мүмкін. Ата-аналар мамандар тобымен бірге баланы абилитациялауға үміттеніп, белсенді қатысуы керек.
Аутизм диагнозы бар балалар мен оның ата-аналарына біздің көмегіміз, түсінігіміз және толеранттылығымыз қажет. Егер сіз супермаркетте еденде серуендеп жүрген баланы көрсеңіз, онда ол ата-анасын мүлдем бүлдірмейді деп ойлаңыз, бірақ оған ашуланған сезімдерден қорқады. Мүмкін, бұл оның наразылығын білдірудің, оның шындығынан бізге жетудің жалғыз жолы. Дәл осы сәтте баласына көмектесуге тырысқан анасы басқалардың ескертулерін немесе орынсыз назарын қажет етпейді. Оған тек түсіну керек, кейде қарапайым физикалық көмек қажет: уақытында есік немесе сөмкені әперіп беру.
Біздің қоғамның міндеті-ерекше балаларға көмек қолын созу және оларға біздің әлемге бейімделуге көмектесу!
«Аршалы ауданы, Аршалы кенті,
№13 психологиялық-педагогикалық
түзету кабинеті» КММ
мұғалім-дефектолог
Нурбаева Г.Н.