"Ақыл-ой дамуының тежелуі" (КПД) ұғымы органикалық зақымдары немесе орталық жүйке жүйесінің функционалдық жеткіліксіздігі аз, сондай-ақ әлеуметтік депривация жағдайында ұзақ уақыт жүрген балаларға қатысты қолданылады. Олар эмоционалды-сауық саланың жетілмегендігімен және уақытша, емдік және педагогикалық факторлардың әсерінен өтелетін өзінің сапалық сипаттамаларына ие танымдық іс-әрекеттің дамымауымен сипатталады.
Көптеген зерттеулер көрсеткендей, қалыпты дамып келе жатқан балалармен салыстырғанда КПД бар балалар жасқа сәйкес келмейтін зейіннің, қабылдаудың, есте сақтаудың, жеке іс-әрекет негізінің дамымауымен, сөйлеу дамуының артта қалуымен, сөйлеу белсенділігінің төмен деңгейімен, сөйлеудің реттеуші функциясын қалыптастырудың баяу қарқынымен сипатталады. Психологтар мен мұғалімдер КПД бар балаларға тән іс-әрекеттің импульсивтілігін, индикативті кезеңнің жеткіліксіз ауырлығын, мақсаттылықты, белсенділіктің төмен өнімділігін атап өтеді. Қызметті ұйымдастырудың мотивациялық-мақсатты негізіндегі кемшіліктер, өзін-өзі бақылау, жоспарлау әдістерінің қалыптаспауы байқалады. Ерекшеліктер жетекші ойын іс-әрекетінде көрінеді және жас оқушыларда мотивациялық-қажеттілік компонентінің жетілмегендігімен, символдық-символдық функциямен және кескін-көріністермен жұмыс істеудегі қиындықтармен сипатталады.
Еңбек қызметін қалыптастыру арнайы сабақтарда да, күнделікті өмірде де жүзеге асырылуы мүмкін. Балаларды ересектердің еңбегімен, қоғам өміріндегі еңбектің рөлімен таныстырады, еңбекті құрметтеуге тәрбиелейді. Еңбекке баулу КПД бар балаларды өзіне-өзі қызмет көрсету дағдыларына оқыту кезеңінде, сондай-ақ қол еңбегі бойынша сабақтарда, шаруашылық-тұрмыстық Еңбек және табиғаттағы еңбек процесінде жүргізіледі.
Мектепке дейінгі жастағы балаларды КПД-мен оқытуды тәрбиешілер жүргізеді. Педагогтар балаларды күнделікті өзіне-өзі қызмет көрсету және шаруашылық-тұрмыстық еңбекке белсенді түрде тартады.
Еңбектің барлық түрлерінің ішінде бірінші болып өзіне-өзі қызмет көрсету дағдылары қалыптасады. Қалыпты дамып келе жатқан құрдастарымен салыстырғанда, КПД бар балалар кейінірек осы жұмыс түрін игереді (баланың бұзылуының жасына және ауырлығына байланысты). Мектепке дейінгі мекемеде оларды дұрыс ретпен киюге, дәретхананы қолдануға, жууға, тістерін тазартуға, жеке қол орамалын қолдануға, киім мен аяқ киімнің тазалығын бақылауға үйретеді.
Өзіне-өзі қызмет көрсету дағдыларымен қатар шаруашылық-тұрмыстық еңбекті дамыту да жүріп жатыр. Балаларды топта, үйде тәртіпті сақтауға, тәрбиешілерге, мұғалімдерге қол жетімді көмекке қатысуға үйретеді. Мектепке дейінгі орта жастағы КПД бар балалар үшін асхана бойынша кезекшіліктер енгізіледі (асхана аспаптарын салу, тамақ ішкеннен кейін үстелдерді жинау).
Келесі жұмыс түрі-табиғаттағы еңбек. Балаларды үйретеді күту жануарлармен және өсімдіктермен, еңбектену учаскесінде бақша (расчищать қар, гүлдерді суару, сыпырып жолдар). Табиғаттағы еңбек процесінде мектеп жасына дейінгі балалар құралдарды (күрек, суару және т.б.), экологиялық білім беру дағдыларын игереді, балалардың табиғатқа ұқыпты қатынасы туралы ұғымдар қалыптасады.
Егде жаста мектепке дейінгі жастағы балаларда қолмен жұмыс жасау сабақтары енгізіледі. Оларға балаларға желім, қайшы, қағаз, ине және басқа құралдарды дұрыс қолдануға үйретіледі. Олар қағаздан, картоннан, табиғи және қалдық материалдардан түрлі қолөнер бұйымдарын жасайды. Балаларды материалдардың қасиеттерін талдауға, заттардың бөліктерін бөлуге және салыстыруға, ұжымдық және жұптық жұмыстарды жүргізуге үйретеді.
Маңызды бағыттардың бірі-балаларды ересектердің қиындықтарымен КПД-мен таныстыру. Сабақтарда, серуендеуде, еркін қызметте балалар сатушы, дәрігер, құрылысшы, шаштараз, мұғалім және т.б. сияқты мамандықтармен танысады. Балалар бұл білімді рөлдік ойындарда, өнімді іс-әрекетте (сурет салу) қолдана алады.
Осылайша, әр түрлі еңбек түрлерімен байланысты Еңбек дағдыларын қалыптастыру (өзіне-өзі қызмет көрсету және мәдени-гигиеналық дағдыларды қалыптастыру, тұрмыстық еңбек, табиғаттағы еңбек, қол еңбегі) КПД бар балалардың даму деңгейіне жағымды әсер етеді, әлеуметтік бейімделу, ойын және әлеуметтік сынақтар мәселелерін тиімді шешуге мүмкіндік береді.
«Аршалы ауданы, Аршалы кенті,
№13 психологиялық-педагогикалық
түзету кабинеті» КММ
әлеуметтік педагогы
Будько О.Ф.